تبلیغات
Virtual City - خدمات مجازی در شهر مجازی ( مقاله 700كلمه ای)
Virtual City

خدمات مجازی در شهر مجازی ( مقاله 700كلمه ای)

پنجشنبه 5 دی 1387

نویسنده: حسینی | طبقه بندی:صنعت و خدمات در شهرهای مجازی، 

بانکداری مجازی در ایران

(مطالعه موردی بانک سامان)

این پست به مطالعه و ارزیابی خدمات مجازی بانک اختصاص یافته است . بدین منظور بانک خصوصی سامان به عنوان نمونه برگزیده شده و خدمات مجازی آن تحلیل خواهد شد .

دلایل متعددی این انتخاب را موجب شده اند ازجمله اینکه بانک از جمله مراکز مالی و اداری است که مراجعات مکرری  در طول روز از سوی مردم به ان صورت می گیرد و هر کس حداقل در ماه یک یا دوبار برای سامان امور روزمره و انجام کارهای روتین نیازمند مراجعه به بانک و پیش از آن طی فاصله مکانی و صرف زمانی گاه بسیار طولانی است .

از طرفی در انتقال خدمات فضای واقعی به فضای مجازی منطقا اولویت با خدماتی خواهد بود که هزینه ، زمان و نیروی بسیاری را می طلبد تا عملی گردد و اکثرافراد ودر این مورد تمام مردم را درگیر ساخته است

انتقال خدمات بانکها به فضای مجازی وگسترش بانکداری الکترونیک نیز در همین راستا بوده و نیاز به افزایش شعبه ها در نقاط مختلف شهر(روندی که در سالهای اخیر به دلایل مختلف از جمله کاهش حجم جمعیت کثیر مشتریان و اتلاف وقت در بانک ها ودرواقع  سرعت بخشیدن به انجام امور بانکی حالت اپیدمی به خود گرفته است ) را از بین برده است .

علت دیگر به این موضوع برمی گردد که توسعه خدمات مجازی در شهر و یا کمک به شکل گیری شهر مجازی درابعادمختلف به مساعدت بخش خصوصی نیاز فراوان دارد تا جایی که حتی در ایران نیز شرکت های خصوصی بسیاری را می توان یافت که فعالیت های بسیاری را در زمینه توسعه فناوری اطلاعات واستفاده از آن به انجام رسانده اند  و اصولا بدون همکاری شرکت های خصوصی با دولت که متولی اصلی تمامی امور در کشوراست قطعا برنامه های مرتبط به شهر مجازی پیشرفت قابل ملاحظه ای نخواهند داشت

انتخاب بانک سامان علی رغم شباهت های بسیاری که به لحاظ کیفیت خدمات با سایر بانک های خصوصی و دولتی دارد نیز به عملکرد قویتر این بانک و ایده های ویژه اش در حوزه بانکداری الکترونیک بر می گردد تاجایی که در دومین کنفرانس جهانی بانکداری الکترونیکی در مرداد ماه سال جاری از سوی کنفرانس جهانی بانکداری الکترونیکی به عنوان دارنده بهترین اینترنت بانک ایران انتخاب شد  و با دریافت نشان e-Bank مورد تقدیر قرار گرفت.

در ضمن برای ارزیابی دقبق ترعملکرد بانک سامان وضعیت خدمات یک بانک خصوصی دیگر( اقتصاد نوین ) ، دو بانک دولتی(بانک صادرات و ملی ) و دو موسسه مالی و اعتباری (مهر و قوامین ) را نیز مطالعه نمودم .                                                               

در مورد خدمات الکترونیک بانک ها در ایران بایستی سه دسته کلی از خدمات را ازهم تفکیک کرد :

Œ مرکز تماس مشتریان( (CallCenterکه به طور شبانه روزی مکالمات مشتریان را پاسخ گو می باشد

                                                

 خدماتی که از طریق اتصال به شبکه اینترنت و سایت بانک ها به مردم ارائه می گردد و استفاده از ان ها دروهله نخست مستلزم دسترسی به سیستم های نسبتا پرسرعت در محل های مختلف می باشد که خود نیازمند سرمایه گذاری های کلان در بخش زیرساخت های فنی مرتبط به شبکه است

                                             

Ž و خدماتی که از طریق تلفن های همراه که در ایران ضریب نفوذ قابل ملاحظه ای نیز دارد ( حدود 50 درصد ) امکان پذیر شده اند که در پی آن مقوله ای تحت عنوان بانکداری بی سیم در سال های اخیر در کشورهای مختلف مطرح شده است و در کشورهای توسعه یافته به ویژه ژاپن که خود پیشتاز بانکداری الکترونیک است بهره برداری فراوان از آن شده است تا جایی که تلفن همراه به کیف پول مبدل شده است .

در حال حاضر نیز 3 خدمت اصلی که از طریق تلفن همراه قابل دریافت است از سوی برخی از بانک ها تعریف وامکان استفاده از ان ها فراهم گردیده است :

  • اطلاع از موجودی حساب
  • پرداخت هزینه قبض‌های خدمات شهری خود (مثل آب، برق، تلفن، ...)
  • انتقال وجه از یک كارت بانكی‌به كارت بانكی دیگر

اما خدمات اینترنتی بانک سامان 

هداف بانک سامان در ارائه خدمات به شکل مجازی بیش ازهرجا در شعار بانک متبلور شده است : بانک سامان، بانک هوشمند"

این بانک با چند شركت قرارداد همكاری دارد كه امور مالی این شركت ها از طریق بانك مذكور به انجام می رسد:

خدمات الکترونیکی بانک سامان نیز نسبت به سایر بانکها از تنوع بسیار بیشتری برخوردار می باشد :

علاوه براین بانک مذکور چنرین موسسه مالی و تجاری را تاسیس نموده که همگی درراستای گسترش بانکداری الکترونیک عمل می کنند و در مجموع در میان بانک های مختلف در کشور در زمینه بانکداری الکترونیک که خود مقدمه و پیش شرط ضروری پیشرفت تجارت الکترونیک محسوب می شود همواره پیشتاز بوده است .

نکته قابل توجهی که دراین میان توجه ما رابه خود جلب می سازد آنست که علی رغم تعربف خدمات مختلف االکترونیکی از سوی بانکهای دولتی و خصوصی و سایر مراکز مالی و اعتباری و فراهم شدن بستر لازم جهت استفاده از خدمات مذکور روند گسترش استفاده از این خدمات علی رغم 10 سال سابقه بسیار کند بوده است چرا که میزان اعتماد عمومی به انجام امورمالی به شکل اینترنتی و آشنایی با خمات مجازی بانک ها در وضعبت نامناسبی بوده وآموزش نحوه استفاده از ان ها به مردم نیز بسیار ضعیف می باشد .

همچنین این موضوع به عملکرد بسیار ضعیف سیستم های بانکداری الکترونیکی ، پرداخت های الکترونیکی و اینترنت سیار در کشور نیز اشاره دارد البته نبایستی این نکته را فراموش کرد که علاوه بر مشکلات زیربنایی دز ایران مسائل مربوط به امنیت تجارت الکترونیک در کل جهان به عنوان یک مشکل اساسی مطرح است و راهکارهای موجود پاسخگوی مشکل مذکور نیستند .

بنابر این بایستی راه هایی در جهت حل مشکلات مذکور اندیشیده شده و مکانیسم هایی جهت افزایش اعتماد عمومی نسبت به عملکرد بانک های دولتی و به ویژه خصوصی طراحی گردد که قطعا رسانه ها با روابط غیر مستقیم و نیروی تبلیغاتی و کارمندان بانک ها در روابط مستقیم خواهند توانست زمینه را جهت افزایش استقبال عمومی از این شکل از بانکداری را فراهم نمایند .

طرح های تشویقی همچون لغو دریافت کارمزد پرداخت قبوض به صورت الکترونیکی از سوی بانک مرکزی و انتقال بسیاری از خدمات اصلی بانکهای دولتی به بانک های خصوصی ضمن کاهش حجم مسئولیت های دولت و مردم را به استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک ترغیب می سازد و اعتماد به بخش خصوصی نیز با واگذاری صحیح امور به این بخش و نظارت مناسب بر عملکرد آن قطعا افزایش خواهد یافت .

منابع

تاریخ مراجعه: 15/ 9/1387

                                                                                      http://www.iritn.com

                                                                                  www.hamshahrionline.ir

تاریخ مراجعه: 18/ 9/1387

                                                                                                  http://sb24.ir/     

                                                                http://www.en-bank.com/Site.aspx

                                                                        http://www.bsi.ir/default.aspx

                                                                  http://www.bmi.ir/fa/default.aspx

                                                                                    www.ghavamin.com

                                                                                          www.mehr-fci.ir

نظرات() 
Foot Pain
دوشنبه 9 مرداد 1396 10:08 ق.ظ
Good info. Lucky me I ran across your blog by accident (stumbleupon).
I have bookmarked it for later!
manicure
سه شنبه 22 فروردین 1396 12:25 ق.ظ
If some one wants expert view regarding running a blog
afterward i recommend him/her to pay a quick visit this blog, Keep up the
pleasant job.
BHW
جمعه 18 فروردین 1396 09:08 ب.ظ
I simply could not go away your site prior to suggesting that
I extremely loved the standard information a person provide to your visitors?
Is going to be again frequently in order to investigate
cross-check new posts
manicure
سه شنبه 15 فروردین 1396 05:12 ب.ظ
Have you ever considered creating an ebook or
guest authoring on other websites? I have a blog based upon on the same ideas you discuss and would love to have
you share some stories/information. I know my viewers
would value your work. If you are even remotely interested, feel free to send me an e-mail.
جمعه 2 اردیبهشت 1390 12:26 ق.ظ
sepaaaasssss
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

← درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : حسینی

← لینکدونی

← طبقه بندی

← آرشیو

← لینکستان

← نظرسنجی

    به نظر شما علت اصلی عدم استقبال مردم از خدمات الكترونیك در ایران چیست ؟







← آخرین پستها

← نویسندگان

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :